Zábavou proti koronaviru
Mobily během pandemie používá častěji 70 % lidí, prodej herních počítačů v Česku stoupl téměř o třetinu
Preventivní opatření proti šíření koronaviru zvedají žebříčky konzumace filmů, hudby či her. K nadprůměrnému využívání telefonu se například přiznalo 70 % respondentů průzkumu společnosti GlobalWebIndex. Silnější nápor pociťují i herní platformy, prodeje herních počítačů a notebooků zaznamenaly podle společnosti eD system oproti loňsku 28% nárůst. Vyšší návštěvnost hlásí také stránky s lechtivým obsahem.
Až 36 procent lidí se během koronavirové pandemie výrazně častěji věnuje sledování televizního zpravodajství, vyplývá z průzkumu společnosti GlobalWebIndex. Právě sledování zpráv má ze všech zkoumaných aktivit největší nárůst, a to jak mezi jednotlivými státy, tak různými generacemi. Jedinou výjimkou je takzvaná “generace Z” (lidé narození od druhé poloviny devadesátých let), která nejvíce svého nově získaného času raději věnuje sledování seriálů a filmů na streamovacích platformách a trávení času se svou rodinou. Nejmenší nárůst popularity zaznamenávají tradiční tištěná média. Častěji než normálně čte časopisy a noviny jen přibližně 5 % světové populace.
Elektronická zařízení oproti tomu zažívají mnohem větší zátěž. K častějšímu využívání mobilních telefonů se přiznává 70 % respondentů průzkumu. Španělé a Italové mají s osmnácti procenty největší nárůst v telefonování ze všech zkoumaných zemí a na špičce jsou i z hlediska využívání služeb chatovacích aplikací jako Facebook Messenger nebo WhatsApp. V tomto ohledu je překonávají pouze Filipínci se 33 % častějších uživatelů těchto aplikací oproti 29% výsledku Španělů a Italů.
Hry zažívají rekordní období
Po telefonech následují laptopy s 40% nárůstem v užívání a stolní počítače, u kterých využití stouplo o 32 % oproti běžnému stavu. Jedním z důvodů nárůstu u těchto zařízení je i osmnáctiprocentní přírůstek lidí, kteří během výjimečného stavu častěji hrají počítačové hry. Největší herní platforma Steam, jejíž katalog her na začátku ledna překročil 30 000 titulů, v březnu zaznamenala o téměř 24 % více uživatelů oproti únoru a až 37% nárůst ve srovnání s loňským březnem.
To se projevuje i na prodejích hardwaru. “V prodeji herních počítačů a notebooků jsme za letošní březen zaznamenali 28% nárůst oproti minulému roku,” říká Šimon Churý, ředitel marketingu společnosti eD system, která distribuuje elektroniku. “Částečně je to skutečně způsobeno tím, že lidé mají na hraní více času. Svou roli ovšem sehrály také zprávy o možné nedostupnosti a zdražení komponent, což některé zákazníky motivovalo k rychlejšímu nákupu za staré ceny,” vysvětluje. Někteří lidé podle něj také mohli sáhnout po dražším počítači nebo notebooku proto, že výpadek výrobních kapacit v Číně na začátku roku způsobil nedostatek skladových zásob u standardních produktů. “Vyšší cenové kategorie už pak mohou být díky své konfiguraci považovány za herní stroje,” říká Churý.
Program domácího kina
Kvůli dále se šířící epidemii se odsouvají i premiéry filmů. Jako alespoň částečné řešení karanténní situace nabízejí některá kina možnost sledování svých filmů z domova. Mimo to lidé mohou využívat i online streamovacích služeb, které filmy a seriály nabízejí online i za běžných podmínek. Jednou z těch nejznámějších je americký Netflix fungující ve 190 světových zemích.
I na Netflix má pandemie koronaviru znatelné dopady, a ačkoliv nejsou na první pohled tak viditelné jako v případě uživatelů Steamu, jde o úspěch. V době, kdy většina akcií ztrácí na hodnotě, se Netflix drží na podobných číslech jako na začátku března. Tehdy vyšla cena jedné akcie zhruba na 381 dolarů a k prvnímu dubnu se cena propadla jen na 364 dolarů.
Nebo něco ostřejšího?
I filmy pro dospělé zažívají v současnosti větší sledovanost než doposud. Jednou z největších firem, která se poskytováním pornografických filmů zabývá, je kanadský Pornhub, který před nedávnem zveřejnil řadu zajímavých dat o pohybu na svých stránkách. Rekordních výsledků dosáhla jejich návštěvnost 24. března, kdy ji využilo o osmnáct a půl procenta více zájemců o pornografický obsah než během průměrného dne.
Vyšší návštěvnosti napomáhá i fakt, že stránka v některých zemích začala poskytovat prémiový obsah zdarma. Pornhub nejprve prémiové služby nabídl italským sledujícím, a to 12. března. Takřka přes noc stoupla návštěvnost o 52 procentních bodů oproti předchozímu dni. Nárůst sledovanosti pornostránek během epidemie se liší i mezi muži a ženami. Největší rozdíl mezi novými sledujícími je v Polsku a Rakousku, kde lechtivý obsah kanadské stránky nově sleduje o 22 procentních bodů více mužů než žen. Největší poměrovou převahu mají nové návštěvnice nad muži ve třech zemích, mezi které se řadí i Česko. Zatímco mužů u nás přibylo pouze 15 %, přírůstek žen je téměř dvojnásobný.
Mezi statistikami, které pornografický web zveřejnil je i jedna úsměvná. Pornhub totiž sdílel i data o uživatelském vyhledávání klíčových slov “coronavirus”, “corona virus”, “corona” či “covid” mezi svými videi. Od 20. února do 16. března byla tato slova na pornostránce vyhledána více než v devíti milionech případů a absolutního maxima dosáhla pátého května, kdy se stránka dočkala 1 544 654 takových dotazů. Koronavirus na Pornhubu nejvíce zajímá Slováky, kteří průměrný výsledek všech zemích převyšují o 119 %.
Písnička na konec
COVID-19 se promítá i do hudebního průmyslu, a to nejen rušením koncertů a festivalů. Hudební streamovací služba Spotify poskytuje různé žebříčky poslechovosti písní a jedním z nich je i “virálnost”. Ta zobrazuje, jak se jednotlivým písním daří na sociálních sítích, a jak je lidé s ostatními sdílí. Vesměs tak odpovídá označení “trending”, které využívají jiné hudební platformy.
V top desítce virálních hitů českých uživatelů Spotify se na konci března držely tři písně, které v názvu obsahují slovo „Corona“. Ve světovém srovnání tohoto umístění dosáhl pouze americký rapper LIL NYX se svou novinkou Corona Virus. Ten ve virálnosti dosáhl na konci března na celosvětovou jedničku, zatímco u nás se musel spokojit se čtvrtou pozicí.