Platby přes internet

Platby přes internet

Češi jsou přeborníci v nakupování potravin přes internet. S online podvody se už setkala více než polovina Evropanů

Online nákupy se za rok 2020 oproti předchozímu roku zvýšily o 28 %, vyplývá z dat České spořitelny. Znatelný byl nárůst například u nákupů potravin, které ale Češi poměrně často nakupovali na internetu už před pandemií. V roce 2019 jsme se v Evropě řadili na třetí místo za Nizozemce a Brity. Na internetu se již tři pětiny z nás někdy setkaly s podvodem. Proti tomu má chránit i novela zákona, který vychází z evropské směrnice o platebních službách. Zajišťuje totiž větší zabezpečení online plateb.

Nákupy přes internet dvojnásobně vzrostly hned během prvních třech týdnů jarní karantény. Celkově v roce 2020 stouply online útraty oproti předchozímu roku o 28 %, vyplývá z údajů o kartových transakcích klientů České spořitelny. „Například online nákupy potravin meziročně narostly o 190 %,“ říká analytička banky Tereza Hrtúsová. Už před vypuknutím pandemie ale Češi patřili mezi evropské národy, které jídlo a potraviny na internetu nakupují nejčastěji. Zkušenost s takovými online nákupy měla podle Eurostatu čtvrtina z nás, čímž jsme se zařadili na třetí pozici hned za Nizozemce a Brity.

Online „před bouří“

Alespoň jednou ročně platilo přes internet ještě před koronavirem 64 % z nás, což je z hlediska současné EU lehký nadprůměr. Když se však zaměříme na tu část populace, která přes internet nakupuje častěji (alespoň jednou za tři měsíce), dostalo se Česko se dvěma pětinami obyvatel do podprůměrných hodnot. Od roku 2010, kdy internetové platby běžně využívalo jen 15 % z nás, vzrostl tento podíl o 186 %. Na evropský průměr to ale stále nestačí. V Evropě v roce 2019 nakupovali přes internet hlavně obyvatelé Velké Británie (87 %) a Dánska (84 %). Když se naopak podíváme jen na lidi, kteří na internetu nenakupují nikdy, vychází ČR s 11 % poměrně dobře. Nižší podíl těch, kdo se online nákupům vyhýbali, mělo jen pět zemí Unie.

Na internetu jsme si ještě před pandemií nejčastěji pořizovali oblečení a sportovní vybavení, které si v roce 2019 tímto způsobem zakoupilo až 46 % Čechů. Naopak nejméně využíváme online prostředí pro nakupování filmů, seriálů a hudby, a to jak na pevných nosičích, tak v digitální formě. Zatímco u nás si digitální verze kupuje 5 % populace (a ty ostatní 7 %), v severských zemích a Velké Británii dosahuje poměr lidí nakupujících online hudbu a filmy téměř 45 % populace.

Více než polovina Evropanů narazila na internetové podvodníky

Při nakupování přes internet bychom se měli držet základních pravidel bezpečnosti a nikomu neposkytovat své přihlašovací údaje. Někteří internetoví podvodníci však využívají přesvědčivé metody, kterými ze svých obětí vymáhají často vysoké finanční sumy. Téměř čtvrtina lidí, kteří se s nějakým podvodem na internetu setkali, přišla o peníze, vyplývá z loňského průzkumu agentury Ipsos zpracovaného pro Evropskou komisi. U většiny z nich šlo o ztrátu menší než 50 euro, ale našli se i takoví, kteří kvůli nerozvážnému jednání či špatnému zabezpečení plateb přišli o více než 2 000 eur.

S určitým druhem internetového podvodu se v Evropě setkalo přibližně 56 % lidí. Nejčastěji s nimi bojují obyvatelé Norska – až dvě třetiny Norů mají podobnou zkušenost. I Češi však dosahují v Evropě nadprůměrně vysokých výsledků. Zatímco s nedoručením objednávky, falešnými fakturami či skrytými poplatky se setkává přibližně 23 % z nás, na neplatné vstupenky, vydírání a vymáhání peněz či přislíbení zisku při investování nějakého obnosu narazila téměř polovina z nás.

Češi se přesto online nákupů nebojí. Pouhá 2 % z nás v roce 2019 nevyužívala nakupování přes internet kvůli obavám o bezpečnost plateb. Stejně na tom byli i Dánové a Poláci, menší obavy měli pouze Estonci. Nejčastěji se s podvodným chováním na internetu setkáváme skrze e-mail, ale 15 % Evropanů podvodníci oslovili i skrze telefonický hovor na jejich mobilní telefon. Více než pětina respondentů průzkumu se setkala s tím, že se někdo vydával za určitou organizaci či firmu a od oběti vyžadoval její přihlašovací údaje.

Nová pravidla pro větší bezpečnost při placení na internetu

Zvýšit ochranu klientů před internetovými podvody má pomoci novela zákona o platebním styku, která vychází z celoevropské směrnice o platebních službách (PSD2). Nově se vztahuje i na platby kartou na internetu. Při nákupech v online prostoru musí být opatřeny tzv. silným ověřením totožnosti, které spočívá ve splnění alespoň dvou ze tří ověřovacích faktorů. Jde o faktor vlastnictví (uživatel má telefon nebo mobilní klíč), faktor znalosti (uživatel zná svůj PIN v mobilním klíči nebo zná svůj ePIN) nebo faktor prokazující, kdo jsme (biometrické údaje jako otisk, sken obličeje nebo behaviorální analýza).

„Aplikaci George klíč pro bezpečné a jednoduché potvrzení transakcí v digitálním bankovnictví používá již každý druhý z našich klientů, kteří platí kartou na internetu alespoň jednou za měsíc,“ říká Jan Hailich, manažer platebních řešení České spořitelny, a doplňuje: „Předpokládáme, že během letošního roku bude George klíč pro potvrzování plateb v e-shopech používat více než 80 procent klientů. K rostoucí oblibě aplikace mezi klienty přispívá nejen fakt, že už nemusí složitě opisovat kódy z potvrzovacích SMS, ale přímo z George klíče se mohou v případě potřeby snadno spojit s naším klientským centrem nebo si mohou zobrazit či změnit PIN na své kartě," dodává.

Mohlo by vás zajímat